Romano Ricci

Romano Ricci

Geboren op 10 mei 1978, komt Romano Ricci uit een familie met diepe wortels in de wereld van mode en parfumerie. Als achterkleinzoon van ontwerpster Nina Ricci en kleinzoon van Robert Ricci, de neus achter het beroemde L'air du temps, werd Romano geboren in een al gevestigde mode-dynastie. Toch was hij vastbesloten om zijn eigen pad te banen in de wereld van luxe.

Ondanks zijn prestigieuze afkomst koos Romano Ricci ervoor om autodidact parfumeur te worden. Hij verfijnde zijn vak door zeven jaar samen te werken met enkele van de meest prestigieuze parfumeurs uit de industrie, zoals Francis Kurkdjian, Isabelle Maillebiau en Pierre Bourdon, voordat hij aan zijn eigen ondernemersavontuur begon.

In 2007 richtte Ricci het exclusief vrouwelijke parfummerk "Juliette Has a Gun" op, dat romantiek, moderniteit en humor combineert in zijn benadering van parfumcreatie. Elk parfum is een verleidingsles en biedt een frisse kijk op traditionele parfumerie. De naam van het merk is geïnspireerd op Shakespeares onschuldige Julia, getransponeerd naar de 21e eeuw en gewapend met een metaforisch pistool – een symbool voor de bevrijding van vrouwen en, soms, een vleugje wraak.

Naast "Juliette Has a Gun" is Romano Ricci ook medeoprichter van Nose, dat zijn visie deelt op creatieve, intelligente en uitgesproken vrouwelijke parfums. Voor Ricci is parfum een essentieel verleidingsmiddel, dat iemands stijl en persoonlijkheid net zozeer definieert als mode of make-up.

Romano Ricci’s onconventionele benadering van parfumcreatie heeft hem een reputatie als pionier in de industrie opgeleverd. Hij staat bekend om zijn droogkomische parfumnamen, zoals "Another Oud", "Mad Madame", "Not a Perfume" en "Anyway", evenals zijn intrigerende mengsels van geurnoten. Onder zijn leiding is "Juliette Has a Gun" sinds de lancering in 2006 uitgegroeid tot een symbool van moderniteit en innovatie in de wereld van parfumerie.